12/4 Bli stark i bänk. | Tbft

Tbft

Annons

12/4 Bli stark i bänk.

Hej!

Träningen flyter på ganska bra nu, känner mig väldigt tävlingssugen.

Jag är inte stark i bänk, men blir starkare och starkare i bänk och tänkte dela med mig av hur jag gör för att bli starkare, funkar säkert inte för alla och finns säkert bättre sätt men det uppläget jag kör nu tror jag stenhårt på och jag trivs med det.

För att bli bra på något måste man göra det, en hockey spelare är mycket bättre än mig på skridskor för att han åker skridsko ofta, man blir bättre på det man gör om och om igen.

Det är i rörelsen du utför när du kör bänkpress som du vill bli stark , så jag gör rörelsen på alla möjliga vis långsamt, snabbt, med stopp, smalt grepp, brett grepp testa dig fram och se var du känner dig starkast, testa i bottenläget att lägga stången längre ner längre upp på bröstet se vilket som passar dig bäst alla är vi skapta olika och är olika starka i olika vinklar.

Jag gör även komplementsövningar som kan hjälpa mig att lyfta tyngre i bänkpressen så som dips, militärpress mm, men när jag tränar fokuserar jag mest på bänkpressen.

När jag gör mina program lägger jag stor vikt i att de är roliga så att jag ser fram emot att gå och träna, ibland är jag inte jättesugen på att gå och träna, kanske är lite trött och sliten men då kör jag lite lättare vikt bara och oftast när jag väl kommer till gymmet brukar jag tycka att det är riktigt kul och oftast  blir det ett bra pass ändå.

Jag tränar bänk 4 dagar i veckan, vilket kanske låter för mkt man hinner inte återhämta sig och allt det där, men det gör man.Jag kör 1 pass tungt 2 lätta pass som jag kallar för återhämntningspass och 1 mellan tungt pass.

Kan se ut så här:

Pass 1 återhämntning: 6 set * 2 reps på en vikt som jag kan göra minst 10 reps på alla dagar i veckan.

Pass 2 Tungt: 3 set  * 3 reps på en vikt som jag max klarar 3 reps på klarar jag det ökar jag vikten till nästa vecka.

Sen brukar jag köra en ganska lätt vikt där jag kör en 10-15 reps, sen någon komplementsövning på det.

Pass 3 : samma som pass 1 höjer vikten här om jag klarat pass 2.

Pass 4 Mellantungt: 5 set * 5 reps på en vikt jag klarar max 5 reps på, samma sak här när jag klarat 5*5 höjer jag vikten nästa vecka. Även här lägger jag in någon komplementsövning.

På så vis kan jag träna bänk 4 dagar i veckan och ändå vara ganska pigg på mina tunga pass och blir inte övertränad.

Jag kör samma upplägg i knäböj och marklyft och då försöker jag köra en tung övning per pass, så att jag inte får tunga marklyft och tunga knäböj på samma pass.

En sak till som hjälpt mig att bli starkare i bänkpressen är att fråga någon som är stark i bänkpress på gymmet om lite tips och trix. Oftast blir den man frågar smickrad och hjälper mer än gärna till. Man kan även söka på bänkpress på youtube så kommer det upp hur mkt som helst.

Hoppas jag inspirerat någon till att bli lite starkare i bänk.

Ha de…

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats